Sunday 24 April 2011

Bismillahi tawakkaltu 'alallah

*entri kali ini lebih bersifat keinsafan sedikit*
refer kepada tajuk,aku sangat-sangatlah berserah kepada Dia yang Maha Besar lepas semua usaha yang aku cuba...sebaik mungkin dari diri aku.untuk pengetahuan pembaca semua,walaupun lambat sikit aku bagitau-entri kali ni aku nak cerita sikit pasal pengalaman interview JPA yang dah aku lalui  *atas request salah sorang pembaca ni*.

okey,lepas di'april fool'kan oleh biasiswa petronas,aku dapat 1 berita gembira-temuduga JPA.memang excited la bila dah dapat kan,tapi baru interview..ok straight trus cerita hari interview tu.aku dapat 13 april-jam 4.30 pm..group last untuk panel tu.tak tau la ape nasib group last,mungkin ok,mungkin tak.

tapi sebab excited sikit pukul 12.00 tghari aku dah sampai dekat INTEC,Shah Alam.ok kot,boleh tenang2 sikit..interview ada 4 jam lagi.so merayau2 dulu,pergi library.yang bestnye bile habis solat zohor aku terjumpe sorang senior aku dulu (dia mintak namanye dirahsiakan atas keselamatan harta benda awam).die ambik medic-india.then tak banyak cerita pasal dia.dia banyak bagi nasihat je kat aku.yg aku ingat "ko niat ko kene betul.jujur la,aku bukan nak jadi budak baek ke ape,cume kalau kite nak niat utk Allah,memang susah.pasang niat kite.kite nak gembirakan parents kite.pernah dengar kan hadis?keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa"

fikir2 balik,SPM dulu pun aku niat mcm tu,maybe la tu salah satu faktor.then....4.00 pm.kejap je.mula-mula carik nama kat satu board ni..sekali pandang memang susah nak carik nama melayu.sekerat duakerat je.yah,jumpa nama aku,sign kat situ.5 orang.tapi bila sampai kat bilik menunggu ada 3 orang je yg group dgn aku (tak termasuk aku).aku dapat panel number 5.then kenal2 la.sorang melayu-lelaki,dari SEDAR.sorang chinese-perempuan,tak ingat dari mane.sorang lagi lelaki,mix-mak cina bapak hindu.yang last lelaki melayu,dari KUSESS,agak hensem la die ni*ehhem*.


aku dapat number 4,yg last sebab lagi sorang tak datang,chinese.tengah sembang-sembang,kitorang kena panggil.then baca segala doa,masuk.mula-mula memang nervous,tapi panel tu semua KEWL je.so aku rasa selesa sikit la.yang first panel tu suruh introduce-bahasa melayu.tapi time introduction ni la aku dah kena shoot dengan m16 panel perempuan tu.eh lupa nak bagitau,panel tu 3 orang,semua melayu.2 lelaki 1 perempuan.balik pasal aku kene tembak tu,part introduce tu kene cakap kenapa kita pilih negara tu(course yg kita ambik).nasib baik aku pakai keta kebal.masa aku tengah melebat pasal architecture study kat UK(aku pilih UK),die   tanya aku "bagi saya bangunan famous kat sana?"
perghhh memang aku nasib baik sebab ada google pasal mende alah tu malam sebelumnya,buat research sikit.lain2 aku rasa biasa je part intro tu.

ok la,kat sini aku cerita pasal aku je la ye.pasal lagi 3 orang tu kalau nak tulis memang panjang+takut mengumpat pulak.hehe..tak baik...ok,part kedua suruh bagi opinion masing2,tanya pasal FACEBOOK.tapi part ni aku tak berapa nak ok la..hmmmmmmmmmm.kurang menyerlah+sekat2 sikit.agak frust la sebab tak boleh nak fikir secara bernas.takpe,aku serah semua kat Dia.

aku tak tau bila masa ada discussion yg pernah aku baca kat blog orang2 yang dah experienced ni.dia cuma tanya opinion kita je.lepas FB tuu diorang tanya pasal ZEE GENERATION.mampuih aku,dah la taktau apa2 pasal zee genration tu.girl's generation aku tau la.
ni girl's genaration..heheehe
tiba2 aku ingat pesan sorang senior aku,kalau tak tau cakap honest je,so aku pun cakap aku tak tau tp aku cuba explain melalui my point of view,aku cakap la pasal generasi yg glued on the screen...yg terdedah kpd teknologi semua tu la...then,habis

secara keseluruhan aku terpaksa berpuas hati la dgn pencapaian aku.dah tu yang termampu.sekali lagi,aku berserah.....banyak lagi cerita disebalik interview tu.tapi seperti yg anda sedia maklum, saya malas nak tulis semua.doakan aku dapat ye....aku letak harapan yg tinggi kat sini,tapi andai kata  tak dapat aku redha,mesti ada hikmah disebalik semua kejadian...:Dplisss doa untuk aku


No comments:

Post a Comment